Direktlänk till inlägg 19 september 2010

Bilder från Kroatien

Av C&M - 19 september 2010 19:58

Nu har vi tagit fram lite bilder från vår resa. Vår underbara resa. Det känns inte så jättekul att vara tillbaks i vardagen men vi får väl se fram emot att göra en ny resa nästa år.

Resan började den 11 september. Bra datum att flyga på när man är flygrädd... men resan gick bra och vi landade säkert och fint på Splits flygplats. Bussfärden ner till semestermålet var lite jobbigare dock. Branta backar och vägar som gick längst bergväggen och som stupade rakt ner...

Den här vyn såg vi från bussen när vi åkte till Makarska rivieran och slutdestination Tucepi. Mäktigt!

Ett glas vin för att fira semestern. Söndagen blev inte lika fin som lördagen så vi hyrde cyklar och trampade till grannbyn Makarska. Utsikt över stan.

Kristallklart vatten och utsikten från min solstol

Tisdagen började soligt men framåt halv tre blev det lite molnigt så då bestämde vi oss för att utforska bergen som ligger precis bakom byn. Högt klättrade vi, 255 meter upp för berget. Bilderna visar inte riktigt hur brant uppför det var...

Det var varmt och klibbigt. Falskan fastnade på Ms bröst hihi. Vyn var magnifik!

På vägen ner fick vi sällskap av en hund som bestämde sig för att traska med oss ner till Tucepi igen. Rocky visade det sig att han hette när vi tog hjälp av några snälla människor som visste vem han tillhörde. Han fäste sig vid M som alltid ska gosa med djuren och det verkar som Rocky ville visa oss vägen ner till byn så han traskade före ända ner till Tucepi. Jag blev väldigt nöjd när vi hittade nån som visste var han hörde hemma.

Vi åkte till Dubrovnik också. Vacker stad! Vi var i gamla stan och åkte linbana upp på en hög topp och fick en jäkla utsikt. Staden blev mycket skadad under kriget men med hjälp av UNESCO har man byggt upp staden igen så det syns inga direkta skador nu. Linbanan vi åkte med blev helt förstörd men öppnades igen för nån månad sedan. Tur för oss.

Jag tog bild på en takkrona där man tydligen inte fick ta kort. En gigantisk tjej sa åt mig. Men bilden har jag i alla fall...

Roligaste stället nånsin!  Nån som är sugen på att hoppa på bussen?

Fin vy över byn.

Tucepi! Försök ignorera mannen i röda speedos...

Brevid vårt ligger Hotel Jadran. Ett gammalt lyxhotell som har förfallit totalt. 5 stjärnigt på sin tid och det ser mäktigt ut och är stort. Det är något mycket kusligt med förfallna hotell. Det här stället byggdes efter andra världskriget och hade 50 och 60-talets jetset gäster så som Elizabeth Taylor. I samband med inbördeskriget i Jugoslavien övergavs det och nu är det ett skelett. Det spekuleras ofta om vem som ska få köpa det. Dock får den som köper det inte riva och bygga nytt utan det får bara renoveras. Utanför hotellet finns en liten pir där lyxbåtarna förmodligen la till när det begav sig.

Vi hörde mycket fint om en resturang som heter Jeny, högt uppe på berget bakom Tucepi. Vi åkte dit och beställde en färdigkomponerad middag. Den inleddes med ankleverpaté. Fy vad det inte var gott! Förlåt M för att jag fick dig att äta det. Resten var dock väldigt gott och efterrätten var mums!

Ankleverpaté, jag blir lite lillamående bara av att titta på det.

Vi hyrde en bil i på fredagen och åkte till nationalparken Krka och besökte Split.

Vattenfallen i nationalparken Krka.

En del av Split är byggd inne i ett gammalt romerskt palats. De har byggt på och om palatset på många ställen under åren och det ser ganska roligt ut. Vi fikade på det gamla torget.

Palatset där man kan se att det ser vädigt olika ut på många ställen.

Frukost på hotellet med utsikt upp mot berget och vattnet var så klart att det ser ut som båtarna svävar.

Sista dagen åt vi en lokal specialitet, Peca. Det tillagas i kol i 6 timmar så vi fick beställa det en dag innan. Gissa om köttet var mört.

Vi fick en stor gryta där vi fick lassa upp själva. Det var roligt. Vi blev kanonmätta!

Det var en liten sammanställning av vår vecka i Kroatien. Vill tillbaks!